hiltmovie.blogg.se

Quien fue sor juana ines de la cruz
Quien fue sor juana ines de la cruz









quien fue sor juana ines de la cruz

In addition to original works of philosophy, she wrote plays, poetry, essays, religious treatises, country dances, villancicos, and learned disputations. The scope and variety of Sor Juana’s writing was unparalleled in the colonial Americas. Sor Juana Inés de la Cruz (1651≡695), shown writing while seated. Throughout the 17th century, Kircherian-style philosophical hybrids dominated the arts & sciences of Old and New worlds alike. The concept of la mezcla was central to the Baroque mindset around the globe. Pocos espíritus fueron inmunes a la fascinación de Mercurio Trismegisto y los jeroglíficos egipcios.” (Octavio Paz, Sor Juana Ines de la Cruz, o, las trampas de la fe 238) La mezcla entre las creencias e ideas del neoplatonismo hermético, la alquimia, la Cabala y las nociones de la nueva ciencia fue una característica general del siglo XVII. El testamento de Sigüenza y Góngora atestigua su popularidad.”įurthermore, “El caso de Kircher es extremo pero no único. En Nueva España su influencia no se limitó a sor Juana.

quien fue sor juana ines de la cruz

Extraordinaria amalgama de saber y delirio razonante, su obra fascinó al siglo XVII. Kircher ofrecía a sus lectores, más que una síntesis de estos elementos contradictorios, una superposición de hechos, ideas y fantasías. “En la obra de Kircher confluyen tres corrientes opuestas: el catolicismo sincretista tal como lo representaba en el siglo XVII la Compañía de Jesús, el hermetismo neoplatonico ‘egipcio’ heredado del Renacimiento y las nuevas concepciones y descubrimientos astronómicos y físicos. sor Juana” were not the only ones influenced by Kircher in the Baroque Americas. Sor Juana in her book-lined closet, writingĪs Octavio Paz notes, “intelectuales y eruditos como. and a LIBRARY transcription of Sor Juana’s metaphysical dreamscape, Primero SueñoĪre added as planned to.IN BRIEF topics on: “philosophies of the kitchen” the influence of magic lantern technology on baroque self-fashioning.GALLERY exhibits on Athanasius Kircher’s Ars Magna Sciendi.This meant that caption text (because formatted as images) was not searchable, and that the portraits of Sor Juana were limited to a single size and resolution.īecause of growing visitor interest in Sor Juana Inés de la Cruz, I have decided to move the layered images here, where they can be broken apart, supplemented by additional portraits, and captioned in HTML.Īt the moment, this makes for a rather short, and somewhat strangely themed Gallery Exhibit, with its shift in focus from what was originally cast as “a brief look at global scientific networks in Baroque Mexico” to portraiture.Īnd the content of this exhibit will continue to evolve, as related Two of the following portraits were orginally displayed on the PLAYERS page, where they were layered, along with their accompanying captions, as rollovers.











Quien fue sor juana ines de la cruz